Erfgoedwandelingen tonen verborgen oorlogserfgoed in Oedelem

Op 3 november 2014

Tijdens de 1ste Wereldoorlog werd Oedelem ingenomen door het Duitse leger. De Oedelemse bevolking leefde gedurende een lange tijd dus in bezet gebied. Vanaf heden zijn er in Oedelem vijf erfgoedwandelingen uitgestippeld langs verborgen stukjes oorlogserfgoed. Op zondag 16 november 2014 kan iedereen deze WOI-erfgoed wandelingen doen onder leiding van een ervaren gids en onder aanwezigheid van Schepen van Erfgoed Barbara Vandenbrande ( N-VA). Alle geïnteresseerden zijn vanaf 9u30 welkom aan het Schepenhuys in Oedelem. De wandeling is 3 kilometer lang en deelnemen kost drie euro. Inschrijven kan via toerisme [at] beernem.be ()

Barbara Vandenbrande: “Dit project werd de voorbije twee jaar uitgewerkt en bestaat uit 2 grote delen: enerzijds een luik historisch onderzoek van Oedelem en anderzijds het luik ontsluiting van oorlogsgerelateerd erfgoed. Er werd enorm veel opzoekingswerk gedaan, zelfs de archieven van Freiburg werden geraadpleegd. Het resultaat is 5 erfgoedwandelingen over verhalen van kleine mensen in deze Groote Oorlog in Oedelem. De wandelingen zijn van onschatbare waarde want ze vertellen een gedeeld verhaal van een dorp. De wandelaar krijgt zo inzicht in onze lokale geschiedenis, in ons verleden als individu en als gemeenschap. Heel bijzonder is de uitwerking van een kleuterwandeling rond WOI. Tevens is er de wandeling voor de derde graad van het lager onderwijs met de ondersteuning van een tablet. Erfgoed in een hedendaags digitaal jasje dus.”

De wandelingen kwamen tot stand in opdracht van de gemeente Beernem en werd uitgewerkt door het expertisecentrum Onderwijsinnovatie-erfgoededucatie van de katholieke hogeschool Vives Campus Tielt . Schepen Vandenbrande wil in het bijzonder Mw. Elien Demeyere van Hogeschool Vives en verder nog dhr. Edelhart Matthijs en de heemkring Bos en Beverveld bedanken voor hun bijdrage aan dit project.

Barbara Vandenbrande benadrukt tenslotte ook sterk de combinatie van erfgoed en toerisme :Erfgoed is ook een bijkomende troef voor het toerisme. Samen met onze natuurlijke groene schoonheid van onze streek en onze Vlaamse eet- en tafelcultuur, onze karaktervolle B& B en vakantiehuizen zijn dit de ingrediënten voor een sterke toeristische uitbouw van onze regio.”