Enkele opmerkelijke verkiezingscijfers!

Op 5 juni 2014

De verkiezingen liggen ondertussen al anderhalve week achter ons.  Hoog tijd om dus om de verkiezingsuitslag van onze partij en onze kandidaat Gijs Degrande onder de loep te nemen.   N-VA behaalde overal een schitterende score en was zowel voor de Kamer, het Vlaams Parlement als Europees de grootste partij in Vlaanderen.   Ook in de gemeente Beernem boekte N-VA een prachtig resultaat:  zowel voor de Kamer als voor het Vlaams Parlement kozen 30,3 % van de Beernemnaars voor N-VA.  Daarmee waren we met voorsprong de grootste partij in onze gemeente.  Met dit percentage scoorden we ook een stuk hoger dan het provinciale gemiddelde!

Dat Gijs als 1ste opvolger op de Kamerlijst ook een zeer puike, persoonlijke score behaalde, bewijzen zijn  10 242 voorkeursstemmen. Hij maakte zo met verve die eerste plaats waar.  In onze gemeente kleurden 1152 mensen zijn bolletje en daarmee was Gijs met voorsprong Beernems populairste politicus.  In het kanton van Brugge haalde hij 3173 stemmen en daarmee behaalde hij de 12de plaats op de algemene lijst van de voorkeurstemmen.  Ook in kanton Ruiselede scoorde hij opmerkelijk en belandde hij op de 20ste plaats wat betreft voorkeursstemmen.

Voorlopig is het afwachten of en wanneer Gijs Degrande als 1ste opvolger zijn opwachting maakt in het Federale Parlement.  Het systeem van de opvolgerslijsten bestaat al sinds het einde van de 19de eeuw en laat zich concreet niet zo makkelijk uitleggen.   Het komt er op neer dat de 1ste opvolger in het parlement komt als een van de effectief verkozenen zijn zetel opgeeft, bijvoorbeeld omdat hij  uit de politiek stapt of omdat hij minister of staatssecretaris wordt in de nieuwe regering.

In ieder geval willen Gijs Degrande en N-VA Beernem alle N-VA-kiezers in onze gemeente oprecht bedanken!