Eerste geslaagde BIZZ avond voor Beernemse ondernemers!

Op 9 december 2013

Op woensdag 4 december 2013 vond in  Beernem de eerste BIZZ avond plaats.   Dit nieuwe evenement  werd  georganiseerd door de raad Lokale Economie  voor Beernemse Ondernemers in samenwerking met UNIZO en VOKA. Meer dan tachtig  ondernemers zakten af naar de Kleine Beer voor  dit event.  Schepen van lokale economie Barbara Vandenbrande (N-VA)  verwelkomde de ondernemers en toonde zich bijzonder  verheugd met de talrijke opkomst . Op het programma stond allereerst de lancering en toelichting van de Economische Kaart door POM, de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen.

Schepen Barbara Vandenbrande: “ Met het gemeentebestuur streven we naar een moderne en efficiënte communicatie met onze inwoners en bedrijven.  De economische kaart van Beernem, een permanent geactualiseerde en correcte databank met gegevens over onze  bedrijven, komt tegemoet aan deze ambitie.  De kaart geeft inwoners een duidelijk overzicht van de Beernemse handelaars en ondernemers.  Inwoners kunnen ieder bedrijf zoeken op naam, ondernemingsnummer, activiteit of ligging. .  Daarnaast wordt de economische kaart   het nieuwe communicatiemiddel van de gemeente naar de Beernemse ondernemers toe.    Zijn er wegenwerken in de buurt?  Zijn er interessante, lokale economische initiatieven zoals bijvoorbeeld Belgerinkel?  Moeten er bepaalde vergunningen vergoed worden.  Verder kunnen ondernemers zelf hun gegevens aanvullen zodat inwoners vlot de weg naar hun onderneming vinden.  Tenslotte geeft deze databank door de unieke gegevensuitwisseling met de Kruispuntbank van Ondernemingen de mogelijkheid om nieuwe ondernemers te verwelkomen en wegwijs te maken in onze gemeente”.

Om de economische kaart bekend te maken bij de Beernemse burger, kregen alle aanwezige ondernemers een zakje met bierviltjes en bloemzaden met daarop de boodschap “ Laat Beernemse Ondernemers bloeien”.

Daarna  was het de beurt aan gastspreker Kurt Ostyn  die met “Ladders zwemmen niet” een geslaagde  lezing gaf over ondernemen in de 21ste eeuw.   Deze inspirerende marketingadviseur  en trendwatcher stak alle ondernemers een hart onder de riem  en  gaf hen diverse tips mee hoe zij  “local heroes “ konden worden.

Peter Brysse, de  voorzitter van de Raad Lokale Economie sloot het officiële gedeelte van de  avond af met  een korte toelichting over de meerjarenplanning van de gemeente en  de stand van zaken op vlak van lokale economie daarin.  Op de afsluitende receptie  waren de commentaren  bij de aanwezigen ronduit positief en viel bij velen te horen dat  het nieuwe event  zeker voor herhaling vatbaar is.