E-BOX VERMINDERT ELECTRICITEITSFACTUUR MET 20%.

Op 5 oktober 2009

‘N-VA Beernem’ wil dat het gemeentebestuur een proefproject met de e-box voorbereidt. De e-box is een nieuwe innovatieve technologie die het elektriciteitsverbruik voor verlichting van gebouwen en wegen drastisch vermindert.

De e-box maakt gebruik van het verschil tussen de netspanning (230 volt) en de spanning die de lampen nodig hebben om te werken (210 volt). Door de uitgangsspanning te verlagen en pieken in de netspanning uit te vlakken, wordt er minder stroom verbruikt, zonder het visueel comfort aan te tasten. De N-VA stelt voor om deze nieuwe energiebesparende technologie uit te testen voor de openbare verlichting of voor de verlichting van een van de gebouwen van de gemeente.

Verschillende overheden in Europa maken al gebruik van de technologie. Groningen gebruikt de e-box in haar kantoren en op de autosnelweg tussen Eindhoven en Tilburg wordt de techniek met succes toegepast. Kruibeke startte vorig jaar als eerste Vlaamse gemeente met een e-box-proefproject. De gemeente bespaarde de afgelopen maanden tot 30 procent op de energiefactuur en denkt er aan het systeem op grote schaal te gaan toepassen.

"Voorbeelden uit binnen- en buitenland tonen aan dat de e-box tot 20% bespaart op energiekosten. Een opportuniteit die Beernem niet mag onbenut laten. We doen er de portemonnee van de gemeente een groot plezier mee."