De Notelaar renoveert en bouwt bij

Op 17 september 2015, over deze onderwerpen: Onderwijs

Met de goedkeuring van het subsidiedossier worden de renovatie- en verbouwingsplannen voor de gemeenteschool De Notelaar in Oedelem heel concreet. Doorheen de jaren zijn de schoolgebouwen sterk verouderd en niet meer aangepast aan de hedendaagse noden op vlak van onderwijs. De vernieuwing en uitbouw van de site is dan ook noodzakelijk. Volgens schepen van onderwijs Jef Vansteenhuyse (N-VA) moeten de renovatiewerken op relatief korte termijn kunnen starten.

De gemeenteschool is dringend aan renovatie toe, licht schepen Jef Vansteenhuyse toe : “Het oudste gebouw dateert van 1876 met aanpassingen in 1930 en een laatste in 1976. De lokalen kregen weliswaar nieuwe ramen en verwarming maar de laatste veertig jaar zijn geen grondige aanpassingen meer gedaan. De school heeft weinig verandering mogen ondergaan sinds ik er zelf als oudleerling ben vertrokken in 1974. Gelukkig hebben de vele leerkrachten met grote inspanningen en enthousiasme de school toch tot een krachtige leeromgeving weten te brengen en te behouden.”

Totaalvisie

“Samen met de school zijn we van bij de start van de legislatuur begonnen met een dossier voor renovatie en nieuwbouw. We hebben een visie ontwikkeld hoe de school er op vlak van infrastructuur moet staan binnen pakweg zevenjaar,” aldus N-VA-schepen Jef Vansteenhuyse die tevreden is dat het gemeentelijk onderwijs nu een stap vooruit kan zetten. “Aan de achterzijde van de school is een ontsluiting voorzien naar de Beernemstraat. Die procedure loopt momenteel samen met de verwerving van nieuwe bouwgrond. Daar moet dan een nieuwe blok met een tiental klassen komen. De huidige kleuterblok zou dan verdwijnen om een doorgang te maken. Deze nieuwbouw zal echter maar gerealiseerd kunnen worden in volgende legislatuur.”

Renovatie

Bedoeling is om de renovatiewerken wel nog deze legislatuur te verwezenlijken. Vansteenhuyse : “Het gaat om belangrijke voorzieningen zoals de vernieuwing van sanitaire blokken die ook door de kinderopvang gebruikt kunnen worden, een nieuwe refter en keuken, een aangepast zorglokaal, een veilige toegang en trappen. Ook isolatiewerken zijn nodig. Het subsidiedossier werd opgesteld samen met eigen technische dienst. Ook de bestaande lokalen zoals de lerarenkamer, het administratief lokaal, de bergruimte, het verzorgingslokaal voor zieke leerlingen en bijvoorbeeld de zorgklas zijn vandaag onvoldoende en worden dan ook prioritair aangepakt. Daarmee komen we tegemoet aan de opmerkingen die het Ministerie van Onderwijs in haar doorlichting formuleerde.”

Brede school

De gemeenteschool moet nog meer evolueren richting brede school. “Gemeentelijke gebouwen moeten optimaal benut kunnen worden, zowel tijdens als na de schooluren. Dat is overigens een uitdrukkelijke vraag van de N-VA,” aldus de onderwijsschepen. “Vandaag gebruiken verschillende verenigingen al de lokalen voor culturele en muziekactiviteiten, voor het crea-atelier, voor dans en sportbeoefening.  Bijvoorbeeld het huis van het schoolhoofd kadert perfect in onze visie van brede buurtschool. Meerdere gebruikers, zoals kinderopvang, de harmonie e.a. vinden er hun plaats en zijn nog op zoek naar uitbreiding.”

De Notelaar is al jaren vragen partij voor de renovatie en uitbreiding. Die moet het mogelijk maken om de schoolwerking aan te passen aan de snel veranderende opdracht van het onderwijs. “Samen met de subsidieaanvraag werd ook de promotieopdracht aangevraagd als procedure. Dergelijke opdracht maakt het mogelijk om de lange wachttijden in de scholenbouw drastisch in te korten en onmiddellijk te kunnen overgaan tot uitvoering van noodzakelijke werken.” licht schepen JefVansteenhuyse verder nog toe.

Contactpersoon:

Jef Vansteenhuyse

schepen van onderwijs

gsm

jef.vansteenhuyse [at] beernem.be ()