Borden op E40 moeten verkeersoverlast beperken

Op 30 september 2009

N-VA Beernem: Borden op E40 moeten verkeersoverlast beperken

Om overbodig vrachtverkeer in Beernem en Oedelem te beperken, stelt de lokale N-VA-afdeling voor om ontradende verkeersborden te plaatsen voor de afritten op de autosnelweg.  Vandaag blijft het doorgangsverkeer van en naar Antwerpen nog altijd een belangrijke bron van hinder.  Zo zijn de Sint-Andreaslaan en de Wingenesteenweg al jaren overbelast en zorgt het zware vrachtverkeer voor onveilige situaties en schade aan de weginfrastructuur.  Sluiptrafiek afkomstig van de afrit Oostkamp via Moerbrugge zorgt dan weer voor heel wat overlast in de Oedelemse dorpskern. De N-VA'ers hebben hun voorstel ondertussen overgemaakt aan de bevoegde minister.

Naast het lokaal vrachtverkeer van en naar het industrieterrein in Sint-Joris kampt Beernem vandaag met veel doorgaand verkeer.  Vrachtwagens die van Duinkerke, Calais of de kust komen en naar Antwerpen moeten, volgen hun GPS en die stuurt hen in Beernem de E40 af, dwars door Beernem en Knesselare, zo de N44 en vervolgens in Maldegem de N49 op.  De doortocht van niet-lokaal zwaar vervoer via het traject Oostkamp-Moerbrugge-Maldegem-Zelzate zorgt in Oedelem voor steeds meer hinder.  'Het structuurplan Vlaanderen echter laat duidelijk zien dat de ideale weg hiervoor is dat de vrachtwagens de E40 zouden blijven volgen tot in Aalter, daar afrijden en over de expressweg naar de N49 rijden.  Deze expressweg wordt overigens binnen een paar jaar omgevormd tot een weg van primaire categorie I,' aldus afdelingsvoorzitter Gijs Degrande.

N-VA Beernem pleit er daarom voor om op de E40 voor de afritten borden te plaatsen met de boodschap dat de doorgang Beernem-Knesselare moeilijk is voor vrachtvervoer (bijvoorbeeld voor +3 of +5ton).  De borden moeten er vervolgens ook op wijzen dat het verkeer richting Antwerpen het best via de afrit Aalter verloopt.

'Het traject via de afrit Aalter, N44 tot Maldegem, E34,  is volgens N-VA Beernem een logischer traject richting Antwerpen. In Vlaanderen kennen we namelijk de luxe van een heel dicht wegennet, ook en zelfs vooral van primaire wegen Categorie I,' licht Gijs Degrande toe. 'We moeten die infrastructuur dan ook gebruiken waarvoor ze gemaakt is, namelijk het vermijden van doorgaand verkeer op secundaire wegen en primaire Categorie II en door woongebieden.'

Aansluitend breekt N-VA Beernem ook een lans voor een betere ontsluiting van het Beernemse industrieterrein via een nieuwe op- en afrit.  Naast de noodzakelijke vlottere toegang van het industriepark kan deze weg ook het huidige zeer drukke traject ontlasten. De N-VA hoopt dat er op korte termijn schot komt in dit dossier.  'Een doorbraak is niet alleen broodnodig willen wij van Beernem een echte ondernemingsvriendelijke gemeente maken  maar daarenboven een vereiste om de leefbaarheid in onze gemeente te verhogen'.

Lees hieronder ook de twee krantenartikels die in HLN  en in HNB verschenen op 2 oktober 2009.