Binnenkort een eerste sportmarkt in Beernem?

Op 2 oktober 2014

Op zaterdag 30 augustus 2014 was er de succesvolle organisatie van de eerste cultuurmarkt in Beernem. Alle geïnteresseerden kregen er de kans om kennis te maken met de diverse Beernemse socio-culturele en culturele verenigingen en om zich in te schrijven op één of meer van hun activiteiten. Bijna veertig Beernemse culturele  verenigingen namen deel aan deze eerst cultuurmarkt.

Het geslaagde evenement inspireerde gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA) tot het voorstel om ook voor de Beernemse sportverenigingen een gelijkaardig initiatief op poten te zetten.  Lode Vanneste:  “ In een aantal andere gemeentes werd recent een sportmarkt georganiseerd.  Dit was bijvoorbeeld  het geval in Brugge.   Het concept van een sportmarkt is gelijkaardig aan dat van de Beernemse cultuurmarkt. Er zijn verschillende sportverenigingen aanwezig die alle belangstellenden informeren over het sport- en beweegaanbod. Sommige clubs geven een aantal demonstrateis, bij andere verenigingen kan men dan weer een sportproef afleggen.  Zo’n sporthappening is een mooi initiatief om het sporten in clubverband te bevorderen en de bezoeker leert een aantal minder bekende sporten kennen”.  Raadslid Vanneste deed  daarom tijdens de gemeenteraadzitting van september het voorstel aan het gemeentebestuur om te onderzoeken of zo’n initiatief ook in Beernem kan plaatsvinden.

Schepen van Sport Jos Sypré (CD&V)  liet meteen weten dit  een  goede suggestie te vinden.  Hij antwoordde dat  de  sportdienst in het verleden al een aantal gelijkaardige initiatieven nam. “ Zo werd er in 2008  een Dag van de Sport georganiseerd, waarbij de deelnemers aan de hand van een fietstocht de Beernemse  sportverenigingen konden  ontdekken.  Vorig jaar kregen onze  sportclubs tijdens het openingsweekend van nieuwe sporthal Drogenbrood een speciaal forum.   In de foyer van de sporthal konden ze er aan de vele bezoekers hun werking presenteren.   Dit was toen een geslaagd initiatief dat zeker een vervolg kan krijgen”, aldus Jos Sypré.  “De opening van de atletiekpiste kan een geschikt moment zijn voor een Beernemse sportmarkt.  De sportverenigingen kunnen er elkaar beter leren kennen, wat een meerwaarde kan zijn bij de uitwisseling van eigen kennis en trainingsmethodes. Het zet mensen aan tot sporten en het brengt volk op de been, het ontmoetingsaspect is hierbij een belangrijk gegeven”.