Bezoek de 3 K's in Sint-Joris op Open Monumentendag 2013!

Op 5 september 2013

Zondag 8 september staat de Beernemse deelgemeente Sint-Joris volledig in de kijker op Open Monumenten Dag. Dit jaar viert OMD z’n vijfentwintigste verjaardag ! Op deze feesteditie stelt Sint-Joris zijn 3 K’s tentoon : Kasteel, Kerk en Klooster

Allereerst is de bezoeker welkom in het prachtige kasteeldomein met zijn ommuurde moestuin, de serre, de ijskelder en de remise. Daar zullen ook oude beroepen te zien zijn zoals lattenklieven en bezembinden. Verder is er in de remise een tentoonstelling met “ the Best of OMD Beernem” door de jaren heen.

De tweede K in rij is de Kerk van Sint-Joris, een pareltje om te bezoeken. Er zal een tentoonstelling staan met foto’s en kledij van de processie van Sint-Joris. Bij heel wat oudere inwoners van Sint-Joris zal dit ongetwijfeld mooie herinneringen oproepen. Daarnaast is een rondleiding voorzien om zo alle kunstschatten te ontdekken onder de muziekklanken van het Van Petegemorgel.

Onze derde K in rij is het klooster van de Zusters van Maria! Dit klooster droeg onderwijs en geloof zeer hoog in het vaandel. De bezoeker kan er de geschiedenis van het klooster en haar bewoners ontdekken…

Er is een wandelparcours van ongeveer drie kilometer voorzien door heen sint-Joris waarbij in Maria-Aaltersteenweg ook de kapel te bezichtigen is.

Het OMD-comité en de vrijwilligers zetten hun beste beentje voor om de geschiedenis te onthullen en deze door te geven aan toekomstige generaties zodat ook zij kunnen genieten van deze getuigen van het verleden.

Barbara Vandenbrande