Beernemse honden blijven wachten op eigen losloopweide

Op 2 december 2014

Hondenbaasjes moeten hun viervoeters in principe steeds aan de leiband houden.  Wie zijn hond loslaat, loopt namelijk het risico op een GAS-boete.  Gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA) deed daarom in de gemeenteraad van 3 september 2013 het voorstel om in Beernem een hondenweide in te richten. Lode Vanneste: “ Een hondenweide is een omheinde weide of grasveld van enkele hondenden vierkante meters waar honden zonder leiband kunnen rondlopen.  Naast de weide staan er de nodige vuilbakken en meestal ook een zitbanken.   Terwijl de honden naar hartenlust ravotten op de weide, kunnen de baasjes rustig een praatje slaan met mekaar”.

Het gemeentebestuur reageerde toen positief op het voorstel van Vanneste.  Voorlopig is er echter nog steeds geen hondenweide in Beernem.  Daarom informeerde Lode Vanneste op de gemeenteraad van 27 november 2014 naar een stand van zaken in het dossier.

Schepen van Leefmilieu Martine De Roo (CD&V)  antwoordde dat het voorstel op het College van Burgemeester en Schepenen van 14 juli 2014 werd besproken.   Het College verklaarde zich  positief tegenover het inrichten van een hondenweide. Volgens Schepen De Roo werd echter nog geen juiste locatie gevonden. De Roo: “Er lijken twee mogelijke locaties interessant, het Bargepark en Sportpark Drogenbrood..  Wanneer de atletiekpiste verhuist van het Bargepark naar Drogenbrood komt daar heel wat plaats vrij om een hondenweide in te  richten.  Daarbij  krijgen we wel mogelijk  kritiek dat de losloopweide dichtbij de bebouwde kom is en voor overlast kan zorgen.  Ook Sportpark Drogenbrood lijkt een goede locatie”.

De Schepen nam ondertussen ook  met de provincie West-Vlaanderen  om te onderzoeken of in  het Provinciaal Domein van Bulskampveld een hondenweide mogelijk is.  Tot op heden ontving zij nog geen antwoord.