Beernem verwelkomt Sinterklaas… en zwaait hem uit

Op 20 november 2015, over deze onderwerpen: Erfgoed, Jeugd

Sinterklaas is niet alleen één van de oudste maar ongetwijfeld ook één van onze mooiste Vlaamse tradities. Er zijn weinig tradities die jaar na jaar, en dat al decennia lang, zo sterk leven, en dat niet alleen bij de jongsten onder ons. Jaarlijks kijken kinderen vol verwondering, een beetje bevreesd maar tegelijk gelukzalig, uit naar de komst van Sint en Piet. Ook als ouder en grootouder is het genieten van die leuke periode. Dat wou schepen van jeugd en cultuur Gijs Degrande niet zomaar voorbij laten gaan. Beernem pakt dit jaar voor het eerst uit met twee unieke evenementen rond, over en met Sinterklaas.

“Vorig jaar mocht ik Sinterklaas samen met tientallen kindjes verwelkomen in onze bibliotheek. Hoofdpiet vertelde mij toen over de bijzonder band tussen Beernem en Sinterklaas,” licht Gijs Degrande toe: “Zo vernam ik dat de Sint en zijn gevolg tijdens zijn verblijf hier in West-Vlaanderen steevast Kasteel Drie Koningen uitkiest als logeeradres. Ook het paard “Slecht Weer Vandaag” heeft sinds jaar en dag een onderkomen in paardenpension Heirweghof. Maar wat haast niemand weet, is dat Sinterklaas elk jaar zijn persoonlijke huisbezoeken bij een Beernems gezin afrondt om daarna dan op 6 december incognito aan boord van de stoomboot te gaan. Tijdens die leuke ontmoeting met Hoofdpiet en Speelpiet werden de eerste ideeën voor de sinterlijke activiteiten geboren.”

Unieke expo ’50 jaar Sinterklaas’

In het Schepenhuys loopt tot 5 december een schitterende tentoonstelling over Sinterklaas. “50 jaar lang had de Sint een trouwe medewerker in Gaby Coucke en zijn familie. Hun unieke samenwerking leverde intussen een schat aan verhalen en een uitgebreide collectie aan Sinterklaasspullen op. Tijd voor een expo. De expo is toegankelijk voor jong en oud.”

Plechtige Uittrede van de Sint

Door ligging aan het kanaal en de prachtige jachthaven leek het Hoofdpiet en Speelpiet een prima idee om misschien dan toch maar direct in Beernem het water op te gaan. Ze vonden in schepen Gijs een enthousiast en luisterend oor en zo werd de organisatie van de allereerste Vlaamse Sinterklaasuittocht een feit. ““In Beernem willen we de Sint en zijn gevolg een uitgeleide doen, nog een keer met onze vlagjes zwaaien, nog eens “dank u” zeggen voor alle lekkers en alle speelgoed en voor het laatst nog eens meebrullen wanneer de harmonie speelt: “Dag Sinterklaasje, …!

Het organiseren van een dergelijke “Uittrede”, een officieel uitwuifmoment zeg maar, is binnen de lange rij van Sinterklaastradities een relatief nieuw fenomeen. Het is sinds begin 21ste eeuw een jaarlijks weerkerend evenement in Hoek van Holland en plaatsjes met sprekende namen zoals Aarle-Rixtel, Etten-Leur, Overbetuwe of Monnickendam. Maar ook in Scheveningen zwaaien ze al enige tijd de Sint en zijn gevolg uit. “Beernem heeft de eer de allereerste Vlaamse gemeente te zijn die een dergelijk evenement op poten zet. Hopelijk vindt hiermee ook in Vlaanderen een nieuwe traditie ingang.”

Op zondag 6 december is jong en oud vanaf 13u30 welkom op het gemeenteplein waar een bar en randanimatie is voorzien. “We verwachten de komst van de Sint met een dertigtal traditionele Zwarte Pieten tegen 14.00u. De Sint en zijn Pieten trakteren ons daarna op een leuke show, die start tussen 14.00u en 14.30u. Nadat de Pieten hun laatste liedje hebben gezongen trekt de Sint op zijn trouwe paard “Slecht Weer Vandaag” naar de jachthaven. Alle kinderen en (groot)ouders volgen hem in een grote sfeervolle stoet over de fietsbrug. De lengte van dit parcours bedraagt ongeveer 1,2km.

Omstreeks 16u zwaaien we de Sint definitief uit en kan de goedaardige man met een gerust hart terug naar huis varen. Vanaf de jachthaven zetten enkele pleziervaartuigen koers richting Brugge en zo naar de haven waar de Stoomboot, met aan boord alle andere Zwarte Pieten, hen ligt op te wachten, klaar voor het vertrek naar Spanje.”

De Uittocht is een initiatief van het gemeentebestuur in samenwerking met Major Pete Events, Speelpiet van Spanje en met tal van verenigingen: de gezinsbonden, jeugdverenigingen, de Harmonie Vrienden van Groot Beernem, Beernemse Watersport Vereniging, WTC Oedelem, Rode Kruis Beernem en vele andere vrijwilligers.

Bij regenweer wijzigt het programma. De wijzigingen worden kort op voorhand gecommuniceerd via www.beernem.be/sinterklaas . Op deze pagina kan je ook alle andere nieuws over de Sint lezen en ook nadien de foto’s raadplegen.