Beernem heeft meerjarenplan klaar

Op 10 november 2013

De Beernemse meerderheidspartijen CD&V en N-VA leggen momenteel de laatste hand aan het beleidsprogramma voor de komende zes jaar. Dat meerjarenplan werd zorgvuldig voorbereid en klaar gestoomd voor de bespreking in de adviesraden en de gemeenteraad. Burgemeester Johan De Rycke (CD&V) en eerste schepen Gijs Degrande (N-VA) schetsen tevreden de grote lijnen: “De realisatie van een coherent meerjarenplan voor een volledige beleidsperiode is geen eenvoudige opdracht. Lokale besturen moeten vandaag werken binnen een moeilijke budgettaire context en voelen duidelijk de gevolgen van de economische crisis. Bovendien krijgen wij als lokale bestuurders steeds meer verantwoordelijkheden. Daarnaast hebben wij met het de bestuur de ambitie om ons bestuursakkoord ‘Beernem in Beweging’ maximaal te realiseren de komende jaren.”

“Er komt geen belastingverhoging,” stellen burgemeester Johan De rycke en eerste schepen Gijs Degrande: “We zoeken bijkomende middelen niet bij de belastingbetaler maar doen zelf de inspanning. Concreet maken we bijna 5 miljoen euro budgettaire ruimte vrij voor de versterking en vernieuwing van de gemeentelijke organisatie. Dat doen we voor 80 procent (4 miljoen euro) aan besparingen en verder door het meer kostendekkend maken van onze dienstverlening. We kiezen resoluut voor een efficiëntere bestuursorganisatie, een digitalisering van de dienstverlening en een professionalisering van de arbeidsorganisatie. We investeren stevig in waterzuivering, in het onderhoud van onze wegen, fiets- en voetpaden en in sociaal beleid. Daarbovenop trekken we 2,8 miljoen euro uit voor de afstemming van het gemeentelijk patrimonium met onze dienstverlening. Dat betekent : investeringen in fuifruimte, bibliotheek, de integratie van het OCMW en de gemeentelijke diensten, de verbetering  van de dienstverlening in het Schepenhuys in Oedelem. Ook zijn er nieuwe accenten zoals de opstart van een erfgoedbeleid,  nieuwe impulsen op vlak van cultuur en jongeren, de versterking van  een Beernems woonbeleid en de uitbating van het Sportpark Drogenbrood.”

Johan De Rycke en Gijs Degrande: “Spaarzaam beleid betekent ook keuzes maken. Het bestuur is daarbij altijd vertrokken vanuit de noodzaak en de specifieke keuzes van de Beernemse kiezer. We investeren  bijna 19 miljoen euro over de ganse beleidsperiode. Daarvoor kunnen we op 6,5 miljoen subsidies rekenen van andere overheden. De komende jaren investeren we bijvoorbeeld 3,5 miljoen euro in waterzuivering en rioleringswerken. We maken werk van nieuwe fiets- en voetpaden, de verbetering van de verkeersveiligheid, van een versterking van het beleid rond lokale economie, we realiseren een atletiekpiste op de site Drogenbrood en doen de noodzakelijke aanpassingen aan het recyclagepark. We voorzien ook middelen voor een veilige ontsluiting van de gemeenteschool in Oedelem en voor de realisatie of het behoud van gemeenschapscentra in elke woonkern met onder meer de overname van Zaal Sinjo in Sint-Joris.”

Daarnaast worden ook de lopende dossiers uitgevoerd en gefinancierd, o.m het fietspad en de riolering in de Bruggestraat voor 6 miljoen euro, waarvan meer dan 90 % gesubsidieerd.

Bovendien wordt ook nog een kleine 5 miljoen gespendeerd aan het onderhoud van fietspaden, wegen, het gemeentelijk patrimonium, sociaal beleid, enz…..

Half november wordt het volledige Beernems meerjarenplan aan alle gemeenteraadsleden en adviesraden bezorgd. Op een persconferentie zal het voltallige schepencollege uitvoerig toelichting geven bij de gemaakte keuzes en concrete beleidsmaatregelen voor de komende zes jaar. Het schepencollege reageert heel tevreden : “Gezien de economische context was het geen gemakkelijke oefening. De uitdaging is groot. Toch zijn we erin geslaagd om een ambitieus programma op te stellen voor onze gemeente, het  kader uit te tekenen voor een krachtig bestuur en het budget onder controle te houden. Wij zijn er klaar voor.”