Aandacht voor alle oudstrijdersgraven in Beernem!

Op 16 december 2013

Ook dit jaar organiseerde het gemeentebestuur op 11 november een aantal  plechtigheden naar aanleiding van de herdenking van wapenstilstanden.   Heel wat aanwezigen waren zo  aanwezig op de grote plechtigheid die dit jaar plaats vond aan het oorlogsherkdenkingsmonument in Sint-Joris.  Gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA) vroeg de daaropvolgende dag tijdens de gemeenteraad blijvende aandacht voor de graven van de Beernemse  militairen en oudstrijders die vochten tijdens de 1ste en 2de Wereldoorlog.

Lode Vanneste:  “ Op de zeven begraafplaatsen in onze gemeente liggen verschillende graven van gesneuvelden en oudstrijders. De meeste oudstrijders liggen alleen in een zandgraf.  Deze graven vereisen geen concessie en worden gratis onderhouden door het gemeentebestuur.   Andere militairen  liggen in een grafkelder bij de partner met wie ze jarenlang getrouwd waren.  Zij dienen een concessie te nemen.   Zoniet dreigt hun graf te verdwijnen”.   Volgens Lode Vanneste zijn de graven van deze oudstrijders tastbare, historische zaken die niet mogen verloren geraken voor de toekomstige generaties.  Hij pleitte verder om de nagedachtenis van die mensen in ere te houden en vroeg daarom wat de plannen zijn van het gemeentebestuur met de graven van de Beernemse gesneuvelden en oudstrijders.

Gijs Degrande (N-VA) die als Schepen bevoegd is voor Begraafplaatsen antwoordde dat het behoud van de oudstrijdersgraven evident is  vanuit het respect voor de offers die deze generatie heeft gebracht voor onze democratie en vrijheid.  Degrande: “  Vandaag staat de gemeente daarom  in voor het beheer en onderhoud van de oudstrijdersgraven. Dat is echter niet het geval voor de gedeelde graven.  Dit is  regelgeving die  wij ook in de toekomst zullen handhaven.  Het is namelijk niet gemakkelijk om ook voor andere categorieën uit te breiden.   Wel werken we momenteel in de werkgroep begraafplaatsen – die bestaat uit uit de groendienst, de dienst burgerlijke stand,  Schepen van Erfgoed  Barbara Vandenbrande en de dienst erfgoed-  aan een voorstel om deze problematiek op te vangen. We denken daarbij aan een monument  of gedenkplaat bij de graven waar alle oudstrijders worden vermeld.  Essentieel daarbij is dat we  een uniforme aanpak uitwerken voor alle oudstrijdersgraven op onze gemeente”.