4 jaar na voorstel van N-VA rolt Beernem eindelijk European Disability Card uit

Op 14 april 2023, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW

De gemeente Beernem wordt eindelijk partner van de European Disability Card. “Met deze gratis kaart kunnen personen met een beperking gemakkelijker deelnemen aan sport-, cultuur- en vrijetijdsactiviteiten’,  stelt Branco Francois (N-VA). Francois stelde al op de gemeenteraad van maart 2019 voor in te stappen op het project van de European Disability Card. Meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit stemden het voorstel van de N-VA toen weg maar beslissen vier jaar later om het systeem toch uit te rollen.

De European Disability Card bestaat al sinds midden 2017.  Volgens Branco Francois (N-VA) hebben  personen met een beperking met deze kaart eenvoudiger toegang tot sport, cultuur en vrijetijdsbesteding.  Francois: “Zo kan men genieten van een korting, een voorbehouden plaats of een ander voordeel  zonder onnodige discussies te moeten aangaan. Het is voor de man of vrouw achter de balie niet altijd even duidelijk is of mensen in aanmerking komen hiervoor”.

Omdat Beernem ook  op vlak van cultuur, sport en vrijetijdsbesteding verleent, stelde Branco Francois op de gemeenteraad van maart 2019 voor om in te stappen op het project. Schepen van Inclusie Vicky Reynaert (Vooruit) vond het toen te vroeg om met de European Disability Card aan de slag te gaan. “Vier jaar later en na aandringen van de Raad voor Personen met een Beperking aanvaardt onze gemeente nu toch de European Disability Card. Zo zal de gemeente verschillende voordelen aanbieden voor verschillende activiteiten. Voor de N-VA is een inclusieve gemeente op maat van ieders behoefte een absolute prioriteit. We zijn bijzonder tevreden dat ons voorstel nu toch wordt gerealiseerd​”, besluit gemeenteraadslid Francois.

Dit zijn de voordelen die de gemeente Beernem aanbiedt aan mensen met een European Disability Card

• Voorbehouden plaatsen in O.C. De Kleine Beer
  • Rolstoelplaatsen vooraan de tribune bij de voetbalaccommodatie sportpark Drogenbrood
  • Aangepaste openbare toiletten in O.C. De Kleine Beer, Het Schepenhuys en de Sinjo