118 000 euro voor Vlaamse topnatuur in Beernem

Op 17 november 2020, over deze onderwerpen: Parken en openbaar groen

Vlaams minister van Natuur Zuhal Demir (N-VA) maakt 117 975 euro vrij voor een natuurproject in het brongebied van de Merlebeek in Beernem. De subsidies moeten tonen hoe bepaalde ingrepen snel resultaten kunnen opleveren om de natuurdoelen, die Vlaanderen zijn opgelegd door Europa, te halen. “Naast het vele overleg is het fijn om eindelijk ook realisaties op het terrein te zijn die onze natuur in Vlaanderen ten goede komen. De schup kan in Beernem eindelijk in de grond”, aldus Vlaams minister van Natuur Zuhal Demir.

In Beernem gaat Natuurpunt natte habitats ontwikkelen binnen een landschapsdepressie met sterke kweldruk. Natuurpunt krijgt daarvoor van N-VA-minister Zuhal Demir een subsidie van 117 975 euro voor de ontwikkeling van een amfibieënhabitat, veldrusgrasland en mesotrofe poelen in het brongebied van de Merlebeek. Daarbij worden de laantjes hersteld en worden de oevers van de Merlebeek afgeschuind. Het project situeert zich buiten speciale beschermingszone maar wordt gevat door een natuurbeheerplan

Wouter De Corte, de voorzitter van N-VA Beernem is blij en trots dat Beernem zijn steentje kan bijdragen zodat Vlaanderen de Europese natuurdoelen kan halen. “Bovendien heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt dat de natuur dicht in de buurt van de mensen belangrijker is geworden dan ooit tevoren. Met deze ingrepen komen we ook daar aan tegemoet. Een win-win voor mens en natuur”, zegt Wouter De Corte.