’t Voskesbos is eerste speelbos in Beernem

Op 10 oktober 2015, over deze onderwerpen: Jeugd, Parken en openbaar groen
Zaterdag 10 oktober werd het eerste speelbos ‘t Voskesbos in Beernem officieel ingespeeld. Het nieuwe stukje speelnatuur komt er op initiatief van de private eigenaar, VZW Bosgroep Houtland en de gemeente Beernem. Oranje Beernem, de school De Regenboog en een buurtbewoner namen een peterschap op.  Schepen van jeugd en groen Gijs Degrande (N-VA) is enthousiast : “Beernem heeft er een leuke groene speelruimte bij. Vanaf vandaag kan iedereen vrij in ’t Voskesbos voor een wandelingetje, om wat natuur op te snuiven en uiteraard om er te spelen. Dat het project gedragen wordt door zoveel partners maakt dit speelbos echt uniek.”
Het bosje tussen het Hazenpad, de Wingene Steenweg en de oprit van de E40 wordt ter beschikking gesteld door de private eigenaar. Samen met de Bosgroep en de gemeente Beernem werd een samenwerking op poten gezet om het bos veilig en speelklaar te maken. Schepen Gijs Degrande : “De Beernemse jeugdverenigingen zijn al jaren vragende partij voor een speelbos. Het mooie aanbod van de eigenaar hebben we dan ook dankbaar en met beide handen gegrepen. In overleg met de Bosgroep werden gevaarlijke bomen verwijderd en is een omheining voorzien die de veiligheid moet verzekeren. Aan de kant van het Hazenpad hebben we een onthaalplek gerealiseerd.”
In een charter zijn duidelijke afspraken over toegankelijkheid en onderhoud vastgelegd. Verschillende partijen waren bereid om mee te werken. “Voor het onderhoud en de veiligheid werken we samen met Oranje Beernem, de school De Regenboog en een buurtbewoner die zich opgaf als peter. Ook de jeugddienst zal maandelijks langskomen om het bos te inspecteren. Samen engageren we ons om het bos netjes te houden en zwerfvuil op te ruimen. We hebben ook een  toegankelijkheidsreglement uitgewerkt dat aan de ingang van het bos op een infobord te lezen is.”
Met het Voskesbos is in Beernem opnieuw een stukje natuur opengesteld voor groot en klein. “Jonge avonturiers kunnen er vanaf nu naar hartenlust kampen bouwen en bosspelen doen. Het is belangrijk dat onze kinderen buiten kunnen spelen en de natuur op een speelse manier kunnen ontdekken. We hebben het bos daarom bewust niet ingericht met klassieke speeltoestellen. Kinderen moeten er vrij kunnen spelen en hun fantasie de vrije loop laten,” aldus Degrande. “’t Voskesbos staat alle dagen open voor kinderen, gezinnen en jeugdverenigingen. Zo zullen de Regenboogschool en Oranje zullen van het bos gebruik kunnen maken voor activiteiten en natuureducatie. Buurtbewoners kunnen er een wandelingetje doen. Na zonsondergang is het bos wel niet meer toegankelijk.
De naam ’t Voskesbos verwijst naar het gebied waar het bos is gelegen en komt er op advies van de heemkundige kring.