Werken aan het station in Beernem starten in 2019

Op 13 december 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

De werken aan de stationsomgeving in Beernem starten in 2019. Dankzij extra Vlaamse middelen zal de afwerking van het 3de en 4de spoor op de Lijn 50A tussen Gent en Brugge versneld gerealiseerd worden. De aanpak van de stopplaatsen past in die capaciteitsuitbreiding. ‘Ook de stationsomgeving in Beernem wordt vernieuwd, gerenoveerd en het comfort van de reizigers verhoogd,’ aldus schepen van openbare werken Gijs Degrande (N-VA). ‘We zijn uiteraard bijzonder tevreden met de inspanning die Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) doet om de spoorverbinding tussen Gent en Brugge en de Beernemse stationsomgeving in het bijzonder versneld aan te pakken. Goed dat de minister vooruitgang brengt in het dossier.’

Omvattende werken

Naast Beernem worden ook de stopplaatsen Hansbeke, Bellem, Aalter, Maria-Aalter en Oostkamp vernieuwd. Schepen Gijs Degrande : ‘De werken omvatten de vernieuwing van de onderdoorgang, de toegang tot de perrons en het verhogen ervan. Daarnaast ook het plaatsen van nieuwe luifels, wachthuisjes en meubilair. Ook de aanleg van de publieke ruimte rondom de stopplaats wordt aangepakt. De parkings en fietsenstallingen worden vernieuwd. Met N-VA Beernem dringen we al langer aan op die broodnodige vernieuwing. We zijn uiteraard heel tevreden dat minister Weyts hier voor verandering zorgt.’ De werken in Beernem zouden – net als voor Maria-Aalter en Bellem- van start gaan in 2019 en zo’n tweetal jaar duren. In Oostkamp is de start al voorzien halverwege 2018.

Belangrijke investering voor de regio

De investering in het 3de en 4e spoor tussen Gent en Brugge is bijzonder belangrijk voor de regio. De spoorlijn brengt twee belangrijke trafieken samen: de goederentrafiek vanuit de Zeebrugse haven alsook de reizigerstrafiek van de as Oostende- Brugge-Gent-Sint-Pieters-Brussel. ‘Op piekdagen sporen ruim 300 treinen per dag tussen de stations Gent-Sint-Pieters en Brugge. Om tegemoet te komen aan de groei van het goederen- en reizigersverkeer is een capaciteitsuitbreiding op de bestaande L50A Gent en Brugge noodzakelijk. ‘Langs beide zijden van het bestaande traject komt er een spoor bij. Hierdoor wordt het snelle reizigersverkeer niet langer gehinderd door het tragere goederenvervoer.’

Vlaamse centen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en zijn federale evenknie François Bellot hebben een principieel akkoord gesloten over nieuwe spoorinvesteringen. 11 Vlaamse spoorprioriteiten, aangevuld met nog eens 2 extra spoorprojecten, kunnen versneld aangepakt worden omdat Vlaanderen met eigen middelen over de brug komt. Vlaanderen zal in totaal 100 miljoen euro cofinancieren in de spoorprioriteiten. De Vlaamse Regering zal cofinanciering op tafel leggen om 13 belangrijke spoorprojecten te realiseren. Het gaat om de 11 Vlaamse spoorprioriteiten, waar de Vlaamse Regering al sinds 2013 op hamert bij de federale overheid, aangevuld met 2 extra projecten waaronder afwerking van Lijn 50A (dat voorziet in een 3de en 4de spoor tussen Gent en Brugge). ‘Het is voor mij niet evident dat Vlaanderen gaat betalen voor een federale bevoegdheid, maar nood breekt wet,’ zegt minister Ben Weyts. 'We kunnen niet blijven wachten op deze investeringen. Vlaanderen gaat het spoorbeleid nu mee betalen én bepalen. Dat is historisch.’

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is