N-VA pakt sluikstorters streng aan

Op 5 mei 2017, over deze onderwerpen: Afvalverwerking, Parken en openbaar groen

Beernem gaat een camera inzetten in de strijd tegen het sluikstorten. Een nieuwe verplaatsbare camera moet de pakkans van sluikstorters verhogen. Schepen van afvalbeleid Jef Vansteenhuyse (N-VA) wil met deze aanpak het toenemend aantal klachten terugdringen: “Helaas volstaan preventie en sensibilisering alleen niet meer. Controle en handhaving wordt noodzakelijk. Voor sluikstorten kunnen en willen wij geen enkel begrip opbrengen.” Voor de aankoop trok de gemeente 30.000 EUR uit.

Samenwerking met de politie

De politie van Het Houtsche heeft positieve ervaringen met deze verplaatsbare camera’s ter bestrijding van het sluikstorten. “Met het camerasysteem willen we niet alleen zoveel mogelijk gevallen van sluikstorten vaststellen en beboeten. We hopen ook op een ontradend effect zodat het sluikstorten zelf ook sterk afneemt. We bundelen de krachten met politiezone Het Houtsche en hebben de nodige afspraken gemaakt over het vaststellen en de identificatie van sluikstorters.”

Privacy

De wetgeving rond privacy en persoonlijke levenssfeer schrijft voor dat cameratoezicht op de openbare weg moet worden aangegeven. “We voorzien de nodige waarschuwingen via de bekende bordjes dat er cameratoezicht is. Deze bordjes worden in een voldoende ruime perimeter aangebracht. De camera zal in de eerste plaats worden ingezet op gevoelige plaatsen zoals de omgeving van glasbollen, vuilnisbakken, vaak voorkomende sluikstortlocaties en gevoelige trajecten die door Proper en Net worden opgeruimd,” aldus schepen Vansteenhuyse. “Slechts twee mensen, zelfs ook ik niet, zullen weten hoe de camera er uit ziet, waar en op welk moment ze aanwezig zal zijn.”

Nee tegen sluikstorten

De gemeenteraad van april keurde het voorstel unaniem goed, stelt een tevreden schepen Vansteenhuyse. “Iedereen is overtuigd van de noodzaak om sluikstorten kordaat aan te pakken. We hebben hoge verwachtingen van de camera en hopen dat het vergroten van de pakkans het sluikstorten een halt kan toeroepen. Elke Beernemnaar kan zijn afval kwijt op het recyclagepark of via de ophaling aan huis. Sluikstorters hebben geen enkel excuus.”