N-VA neemt maatregelen om Beernemse vrijdagmarkt te versterken

Op 15 februari 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie

Al verschillende jaren vindt op vrijdag  in Beernem een wekelijkse markt plaats op het gemeenteplein.   Jammer genoeg zijn er de laatste maanden steeds minder marktkramers en amper nog bezoekers die naar het plein voor het gemeentehuis komen.  Lode Vanneste (N-VA) vroeg daarom op de gemeenteraad van januari 2017 om dringend enkele maatregelen te nemen om de markt nieuw leven in te blazen.  Schepen van Lokale Economie Barbara Vandenbrande reageerde positief en lanceerde alvast een oproep  om nieuwe marktkramers aan te trekken.

Bloemendalestraat

Sinds 1 november 2016 komt de marktkramer die ribbetjes en kip aan het spit aanbiedt, niet meer naar Beernem.  Er blijven nog amper kraampjes over en er komt amper nog volk om boodschappen te doen.  Jammer want volgens gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA) heeft een goed draaiende markt een belangrijke functie.

Vanneste: “ Een druk bezochte markt  speelt  zowel een sociale, maatschappelijke als economische  rol.  Het is een extra distributiekanaal, creeërt omzet en werkgelegenheid en brengt leven in het Beernemse straatbeeld.   De vrijdagmarkt kan  een belangrijke ondersteuning betekenen voor de handelskern in de Bloemendalestraat.   Bezoekers zullen ook geneigd zijn om  andere winkels of een van de horeca-zaken  in en rond de Bloemendale te bezoeken”.

Lode Vanneste vroeg daarom aan het gemeentebestuur om de Beernemse markt nieuw leven in te blazen en het aanbod gevoelig uit te breiden met bijvoorbeeld zuivel, hoeveproducten, wijn, brood, charcuterie, pralines, antipasti en olijven, fruit, pannenkoeken en pralines.

Flyer

Volgens Schepen van Lokale Economie Barbara Vandenbrande zijn er in het nieuwe Commercieel Strategische Plan voor Beernem  middelen voorzien om de markt te versterken.  Zo is er ondertussen al een  flyer opgesteld die marktkramers zelf kunnen verdelen onder hun collega’s met daarbij de vraag om de markt van Beernem te vervoegen.  Daarnaast plant het gemeentebestuur een advertentie in de lokale krant met een oproep voor marktkramers om naar Beernem te komen.  Vandenbrande: “ Uiteraard zoeken we hierbij naar een evenwicht met de bestaande handelszaken in de Bloemendalestraat.  Naast de inspanning voor de vrijdagmarkt willen we dus ook op de huidige handelszaken en die zoveel mogelijk ondersteunen”.