Gemeente Beernem vermindert bouw- en saneringspremies met 60 procent

Op 29 november 2023, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

Net als in 2022 betaalt de gemeente Beernem dit jaar minder dan de helft van de gemeentelijke premies uit voor de ondersteuning van zonne-energie en voor bouw- en saneringspremies. Dat blijkt uit cijfers die fractieleider Gijs Degrande (N-VA) opvroeg bij het gemeentebestuur. “De meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit kozen er bovendien voor om de premies voor bouw en sanering te verminderen van 20.000 euro naar een bedrag van 8.000 euro. Onbegrijpelijk in tijden waar betaalbaar wonen dé grote uitdaging is. De N-VA stelt voor om de mogelijkheden bekend te maken, dit bedrag op te trekken én  te evolueren naar één energie- en renovatiepremie”, stelt Degrande.

De gemeente Beernem voorziet dit jaar 6.000 euro voor de ondersteuning van zonne-energie. Midden oktober werd daarvan slechts een bedrag uitbetaald van 2.5000 euro verdeeld over tien dossiers. Voor bouw en sanering beslisten CD&V, Groen en Vooruit om het premiebedrag van 20.000 euro dit jaar te verminderen van 20.000 euro naar 8.0000 euro. “Ook daarvan was vorig jaar slechts een bedrag van 2.576,88 euro uitbetaald via zes verschillende dossiers.  6000 euro per jaar voor de ondersteuning van zonne-energie of 8.000 euro jaarbudget voor renovatie is op zich al zeer weinig. Dat nog niet de helft van die middelen ook bij de Beernemnaar terecht komt, is opnieuw een teken aan de wand”, vertelt Degrande.

Volgens Gijs Degrande schort er iets aan het systeem. Net als vorig jaar dringt de fractieleider erop aan om het aanbod breder en bekend te maken en de aanvraagprocedure te vereenvoudigen.  “In 2022 werd slechts 13,4 % van het beschikbare bedrag voor bouw en sanering uitbetaald. Voor zonne-energie werd vorig jaar slechts 62 % van de beschikbare middelen toegekend.  Dat de meerderheidspartijen beslissen om de premies voor bouw en sanering meer dan te halveren, is niet te vatten.  Voor de N-VA is betaalbaar wonen weleen belangrijke uitdaging. Bovendien is het ondersteunen van renovatie is een duurzame vorm van armoedebestrijding. We vragen aan het gemeentebestuur om te evolueren naar één energie- en renovatiepremie”, besluit Degrande.