Gemeente Beernem registreert zich op nieuw platform Goedaanbesteed

Op 2 maart 2023, over deze onderwerpen: Lokale economie

Op vraag van Lode Vanneste (N-VA) zal het gemeentebestuur van Beernem zich registreren op het nieuwe West-Vlaamse platform ‘Goedaanbesteed.be’. “De nieuwe interactieve website geeft KMO’s en kleine bedrijven een overzicht welke opdrachten en openbare aanbestedingen er bij hun activiteiten aansluiten. Het platform is zo een ideaal instrument om de omzet van onze Beernemse ondernemers te verhogen”, verduidelijkte Lode Vanneste tijdens de gemeenteraad van 23 februari 2023. Vanneste doet tevens de oproep aan alle Beernemse ondernemingen om zich massaal in te schrijven op de nieuwe website van de provincie West-Vlaanderen.

De provincie West-Vlaanderen lanceerde recent het nieuwe samenwerkingsplatform www.goedaanbesteed.be Het digitaal platform mikt op regionale en lokale overheidsinstellingen als aanbesteder en op kleine en middelgrote ondernemers als opdrachtnemer in West-Vlaanderen. “De nieuwe interactieve website geeft KMO’s en kleinschalige bedrijven een duidelijk overzicht van opdrachten en openbare aanbestedingen van West-Vlaamse overheidsinstellingen die bij hun activiteit aansluiten. Het platform is bijzonder gebruiksvriendelijk. Het is volledig gratis voor overheden en bedrijven. Gebruikers worden automatisch op de hoogte gehouden als er een match is”,verduidelijkt Lode Vanneste

Ondersteuning lokale economie topprioriteit voor de N-VA

“Het ondersteunen van de lokale economie is voor de N-VA een absolute prioriteit”, aldus Vanneste. Hij riep daarom het gemeetebestuur op om zich zo snel mogelijk in te schrijven op het platform. “De gemeente moet het bestaan van de website zo breed mogelijk communiceren bij onze ondernemers via een nieuwsbrief, de gemeentelijke website en de sociale media. En ook aan de KMO’s en de kleine bedrijven in onze gemeente doe ik een oproep om zich te registreren”, besluit Lode Vanneste.

Voorstel van De Vreese en De Poorter

Het nieuwe platform is geen primeur in Vlaanderen want al in 2020 ontwikkelden de provincie Limburg en Unizo een soortgelijk ondernemersplatform. Dat het platform er nu ook komt in West-Vlaanderenis mede dankzij Vlaams Parlementslid Maaike De Vreese (N-VA) en provincieraadslid Johan De Poorter (N-VA). De Vreese stelde eind 2020 in het Vlaams Parlement al voor om een ondernemersplatform voor openbare aanbestedingen in alle Vlaamse provincies te lanceren. De Poorter hield op zijn beurt de voorbije twee jaar diverse pleidooien in de provincieraad om het platform in West-Vlaanderen te ontwikkelen.