Beernemse camera tegen sluikstorten al meer dan twee jaar defect

Op 24 oktober 2023, over deze onderwerpen: Afvalverwerking
Beernemse camera tegen sluikstorten al meer dan twee jaar defect

De mobiele camera van de gemeente Beernem om sluikstorten tegen te gaan, is al sinds begin 2021 defect. Dat blijkt uit het antwoord op een vraag van raadslid Lode Vanneste (N-VA) aan schepen van Afvalbeleid Ruben Strobbe (CD&V) op de gemeenteraad van 19 oktober 2023. “Het hoeft daardoor ook niet te verwonderen dat er zowel in2021, 2022 als in  2023 geen enkele pv werd uitgeschreven aan sluikstorters in Beernem. Nochtans zijn camera’s een belangrijk middel in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten.  N-VA dringt er op aan om de defecte camera eindelijk te herstellen of een nieuw exemplaar aan te kopen”, stelt Lode Vanneste.

Jammer genoeg blijkt de strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten in Beernem niet meteen een prioriteit voor de huidige meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit. Zo werden in 2019 en 2020 respectievelijk slechts één en vier pv’s aan overtreders uitgeschreven op basis van beelden van de mobiele camera. Schepen van Afvalbeleid Ruben Strobbe moest op de gemeenteraad zelfs toegeven dat het toestel al sinds 2021 kapot is en dat er de voorbije drie jaar geen enkele pv meer werd uitgeschreven aan sluikstorters. Het gemeentebestuur besliste bovendien om de defecte camera niet meer te herstellen.

“Uit cijfers van Mooimakers blijkt dat de hoeveel sluikstort en zwerfvuil nochtans daalt tussen de 5 en 55 procent in gemeenten die gebruik maken van een camera. Voor de N-VA is de strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten een absolute prioriteit Wij vragen daarom om zo snel mogelijk een nieuwe camera aan te kopen en die in te zetten op hotspots in onze gemeente waar veel afval en zwerfvuil wordt achtergelaten”, besluit Lode Vanneste.

In 2017 kocht het gemeentebestuur onder impuls van de toenmalige schepen van Afvalbeleid Jef Vansteenhuyse (N-VA) een mobiele camera aan in de strijd tegen zwerfvuil. De gemeente kende op dat moment het systeem van GAS-boets maar kon nooit officieel vaststellingen doen. Met die camera zorgde Jef Vansteenhuyse er voor dat daar verandering in kwam.