Beernem investeert in machinepark

Op 16 juni 2017

Het gemeentebestuur investeert in een klepelmaaier en een nieuwe kraan. Volgens schepen van openbare werken Gijs Degrande was de oude kraan dringend aan vervanging toe en helpen de nieuwe machines om het openbaar domein op een efficiëntere en veiligere manier beheren.

Veilig en efficiënt groenonderhoud

De klepelmaaier zorgt ervoor dat het gras op een gemakkelijke en snelle manier kan gemaaid worden in de wegbermen. ‘Het grote voordeel is dat de klepelmaaier ook naast de tractor kan maaien, zowel horizontaal als verticaal. Met de nieuwe klepelmaaier kunnen we bepaalde stroken naast een voet– of fietspad, maar ook grotere ruwe terreinen aanpakken. Gevaarlijke plaatsen zoals kruispunten moeten onze medewerkers nu niet meer met de hand maaien. Dus dat is een pak veiliger werken.’ Het gemeentebestuur kocht de klepelmaaier bij de lokale firma Van Vynckt Tuinmachines.

Nieuwe kraan

De nieuwe kraan van het merk JCB, gekocht bij de firma Vandaele Machinery, vervangt de Case New Holland die 27 jaar oud was. ‘De herstellingskosten lopen hoog op en ook de technische mogelijkheden waren verouderd. Vervanging was meer dan nodig.  De nieuwe kraan is veel lichter in tonnage en biedt veel meer mogelijkheden. Onze nieuwe kraan is compacter waardoor ze minder hinder geeft bij wegenwerken en ook op minder toegankelijke terreinen kan worden ingezet. De kraanarm kan links en rechts bewegen waardoor je naast de kraan kan werken. De kraan is voorzien van onder meer een sorteergrijper en een puinbak.’

Het gemeentebestuur van Beernem maakte in totaal zowat € 186.500 vrij voor de aankoop van de nieuwe machines.