Beernem erkend als onroerend erfgoedgemeente

Op 30 maart 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Toerisme

Minister-President Geert Bourgeois gaf Beernem definitief de erkenning als onroerend erfgoedgemeente. Schepen van erfgoed Barbara Vandenbrande (N-VA) is bijzonder trots dat Beernem één van de twee West-Vlaamse gemeenten is die deze erkenning krijgt.

Grotere rol voor lokaal bestuur

Schepen Barbara Vandenbrande : “De aanvraag tot erkenning is een bewuste en doordachte keuze. Als gemeente zeggen we expliciet dat we willen inzetten op het behoud en beheer van het onroerend erfgoed. Als erkende erfgoedgemeente gaan we welbepaalde bevoegdheden en taken van de Vlaamse overheid overnemen. Zo kunnen we nu zelf advies geven over eventuele sloopaanvraag van panden uit één van de vastgestelde erfgoedinventarissen, adviseren we over de behandeling van houtig erfgoed, staan we in voor de opvolging van archeologisch onderzoek en opgravingen en kunnen we zelf beslissen over handelingen aan of in beschermde goederen en het bekrachtigen van archeologienota’s.”

Eigen erfgoedbeleid voeren

“Een toekomstvisie voor erfgoed is een belangrijke uitdaging en één van de prioriteiten in mijn beleid,” aldus Barbara Vandenbrande : “Alle aspecten van erfgoed moeten daarbij aan bod komen. Zo  zijn we bezig met een classificatie in de Inventaris Onroerend Erfgoed, hebben we een eigen premieregeling, nemen we deel aan sensibiliseringsinitiatieven zoals OpenMonumentenDag, Erfgoeddag,  Week van de begraafplaatsen, Buurten met erfgoed, lezingen en tentoonstellingen. Op vlak van funerair erfgoed zijn we voorlopers met peterschap- en adoptieprojecten rond graven en de groene begraafparken. Maar er is nog werk aan de winkel: een volwaardig  gemeentelijk archief en archiefwerking staat nog op het verlanglijstje en ik hoop ook daar binnenkort concrete vooruitgang te kunnen boeken.”

Samenwerking en expertise

Onroerend erfgoed is waardevol als monument, landschap, dorpsgezicht, archeologische zone of als houtig erfgoed. “We pakken deze verschillende aspecten op een professionele manier aan. Daarom werken we nauw samen met mensen met de nodige expertise en kennis. Zo werken we samen met Monumentenwacht rond behoud van bouwkundig erfgoed en zijn we lid van de Intergemeentelijk Onroerend erfgoeddienst Brugge en Ommeland om ons bij te staan rond archeologie, bouwkundig erfgoed en landschappelijk erfgoed. Beernem is ook lid van Erfgoedinzicht: een beeldbank en archiefsysteem.” schepen Barbara Vandenbrande : “Ik wens de dienst Erfgoed van Beernem te bedanken alsook alle heemkundige kringen en alle andere actoren die ons erfgoed levendig houden. Zonder hen was een erkenning als onroerend erfgoedgemeente niet mogelijk. Dit is ook hun erkenning.”